KÖP- och leveransvillkor
Hos oss på Elstore.se kan du köpa noga utvalda produkter från olika leverantörer världen över. Vi erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av de mest nyskapande såväl som klassiska designmärkerna.
Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.elstore.se av kunder som är bosatta i Sverige. I de fallen där kunden är bosatt i en annan medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi på Elstore.se följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.
Du som kund hos Elstore.se har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.
Vid frågor kontakta oss på info@elstore.se. Vi återkommer så fort vi kan och vi har en målsättning på att svara dig inom 48 timmar på vardagar.
Köp
Avtal om köp ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan gälla om vid en reservation, att du får annan leveranstid eller andra oförutsedda händelser.
Priser
Samtliga produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad som inkluderar fraktkostnad och eventuella andra avgifter och moms är inkluderat i det totala priset som du ser i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan. Eventuell lagerstatus visas alltid på produkt/artikelsidan och vi reserveras oss för eventuell slutförsäljning. Då vi har två lager kan det i vissa fall visas att varan är i lager men ej i webbshopen, då kontaktar vi dig för en alternativ lösning.
Prisjusteringar kan även ske när som helst utan föravisering.
Betalningsvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av valt fraktsätt. Vi erbjuder fraktfritt över 500:- och i vissa fall där skrymmande artiklar går över ett visst mått för ditt utlämningsställe så kommer 199:- debiteras i fraktkostnad. Detta framgår på enskilda produkten i kassan.
Beställning från Sverige
Det går endast att beställa i vår webbshop på www.elstore.se. Vi kan tyvärr inte emot beställningar via telefon, e-post eller fax.
Beställningar från Finland, Danmark och Norge
Även om vi vänder oss till svenska kunder så är det möjligt för kunder i Norge, Danmark och Finland att beställa vissa varor från oss. Dock måste dessa beställningar göras via e-mail till info@elstore.se då vi behöver räkna ut fraktkostnader separat.
Försäljning till minderåriga
Elstore.se ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.
Presentkort och Rabattkoder
Har du en presentkortskod eller en rabattkod så anger du detta i kassan. Presentkortskoden anges exakt som du fått den, med versaler om du har bokstäver i den och är giltig 1år. Rabattkoder kan i vissa fall ej kombineras med varandra eller med aktuella kampanjer. Endast ett presentkort/rabattkod i taget kan anges i kassan
ÅNGERRÄTT- RETUR
Retur av order - Ångerrätt
Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion och finish på produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till oss inom 30 dagar efter att du mottagit paketet. Vid en delleverans gäller det 14 dagar efter att du mottagit den sista varan på din lagda order. Ångerrätten gäller inte om du bryter försegling på skärmar och slingor och/eller på ljuskällor samt elmaterial. Varan och förpackningen ska vara hel och i säljbart skick. Varan du väljer att returnera ska packas i medföljande emballage och originalförpackning. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas. Så du bör packa ner varan ordentligt med emballage så att du inte riskerar ett värdeminskningsavdrag.
Om du väljer att hämta ut din order i butiken på Odengatan 23 slipper du skicka tillbaka ditt paket per post om du skulle ångra dig, då är det bara att komma in i butiken med ditt paket så hjälper vi dig med returen. (Gäller endast om du har hämtat ut din order i butiken)
Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
När du vill utnyttja din ångerrätt, ladda ner nedanstående blankett och fyll i all information. Packa ihop din vara tillsammans med blanketten och skicka tillbaka den till oss med företagspaket. Returfrakten står du som köpare för.
Returrätt gäller ej på ljuskällor samt elmaterial.
Skärmar ska ha sin originalplast kvar.
Transportansvar
Transportansvar innebär att vi ansvarar för att försändelsen kommer fram hel till dig från oss. Vid en retur är det du som är ansvarig för godset och försändelsen från dig till oss. Du bör därför spara alla försändelsenummer från din speditör så du kan bevisa att du lämnat in varan till din speditör om den skadas eller kommer bort. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd ett alternativ där du kan spåra försändelsen.
Returadress:
ELSTORE/Kraftelektro AB
Odengatan 23
114 24 Stockholm
Transportskada
Upptäcks en synlig transportskada skall detta dokumenteras och påvisas vid Schenker eller DHL utlämningsställe. Kontakta därefter oss via e-post : info@elstore.se eller via telefon 08-661 21 21. Tag en bild på skadan och bifoga till kundtjänst. Upptäcks dold transportskada skall detta rapporteras till Elstore på info@elstore.se inom 3 dagar. Upplåtelse att inte följa dessa riktlinjer kan innebära att kostnaden för produkten inte ersätts.
Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.
Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit meddelande om att du nyttjar din ångerrätt. Vi förbehåller oss dock möjligheten att invänta bevis om att returen är avsänd till oss alternativt när vi har mottagit returen. Då sker en utbetalning som kan ta 5-7 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts.
REKLAMATION
Reklamationsrätt
För att kunna reklamera till speditören gällande fraktskador ska en skadeanmälan inkommit till oss senast 3 dagar efter mottagandet av varan. Elstore.se tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende kontaktar du vår kundtjänst på info@elstore.se med beskrivning samt ev. bilder på skadan. Vi kommer i vår tur kontakta leverantören som har huvudansvaret gällande din reklamation, vi kommer sedan mejla dig en returfraktsedel som du fäster på transportemballaget. Reklamationen kommer att granskas och godkännas av leverantören. När reklamationen är godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny vara. En reklamation ersätts alltid med nya vara.
Kontakt vid reklamation;
ELSTORE.se
Odengatan 23
114 24 Stockholm
Mejl: Info@elstore.se
Tfn: 08-661 21 21
BETALNINGSSÄTT
Du kan välja följande betalningsalternativ;
SVEA EKONOMI
Svea ekonomi presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Svea Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Du kan givetvis fritt välja mellan alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort eller lägga upp din betalning via faktura, och återbetalningstiden på ordersumman väljer du själv som t.ex betala tillbaka i din egen takt eller betala av hela summan inom 14 dagar.
Delbetalning SVEA
Du kan här välja själv dina delbetalningsmöjligheter 3, 12 eller 36 månader
LEVERANSER
Leveranstid
Lagervaror:
Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning. Detta gäller med DHL eller Schenker. Detta gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.
Beställningsvaror:
1-3 veckor beroende på vilka produkter som beställs. Inom 24h efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.
Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker med Schenker och DHL och i vissa fall med Bring.
OBS! Det går även att hämta ut din order i butiken på Odengatan 23. Om du väljer detta leveranssätt i kassan så kan du även lämna tillbaka din vara om du inte är nöjd, direkt till butiken dvs du slipper returkostnaden för att skicka tillbaka paketet till vårt webblager.
Outlöst order
Löser du inte ut ditt paket från ditt utlämningsställe så kommer paketet automatiskt gå i retur till oss efter ca: 14 dagar och du debiteras för returfraktkostnaden på upp till 499 kronor. Detta gäller DHL ombud och Schenker ombud.
För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom en ny faktura via Klarna.
Leveransförsening
Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon
Specialbeställningar
Vill du göra ett köp av en produkt med tillval/specifikationer/färger som vi inte tillhandahåller i vårt ordinarie sortiment och som sedan beställs eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Ta kontakt och fråga vår kundtjänst om du vill ha något specialbeställt från en leverantör vi samarbetar med så undersöker vi dina möjligheter och hjälper dig med ditt önskemål och beställning. Mejla in din fråga till; info@elstore.se
SEKRETESS & SÄKERHET
Integritetspolicy
Elstore.se strävar alltid efter att värna om och skydda din personliga integritet.
Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att Elstore.se lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bästa service. Detta innebär att information om dig lämnas vidare även till vår fakturapartner Klarna samt aktuell logistikpartner. Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att Elstore.se, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev, direkt marknadsföring eller marknadsundersökningar. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till info@elstore.se så hjälper vi dig vidare.
Betalningstransaktioner, kort -direktbetalningar samt fakturabetalning hanteras av vår betalningspartner Klarna för att garantera en snabb och säker betalning.
TVIST
Klagomål eller synpunkter ska meddelas till Elstore.se kundtjänst på mejl; info@elstore.se alternativ på telefon 08-661 21 21.
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
FORCE MAJEURE
Elstore.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal. Om underlåtenhet har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
KONTAKT
ELSTORE/Kraftelektro AB
Odengatan 23
114 24 Stockholm
Mejl; info@elstore.se
Tfn; 08-661 21 21